Week 9 en 10 LIO: museum, tekeningen en eindbeoordeling
Wauw, de LIO zit er alweer op! Gelukkig mag ik tot de zomervakantie in 'mijn' groep blijven werken! Meer ervaring opdoen en genieten van een super klas. Heerlijk! Ook de eindbeoordeling heb ik inmiddels gehad, super trots! Ook de kinderen van mijn groep zijn erg blij met me, zie tekeningen :)
Voor mijn afstudeeronderzoek zijn we met de klas begonnen aan een tweede verhalend ontwerp. Dit keer gaan we een museum beginnen. Het museumweekend was net dat weekend geweest. Hier hebben we over door gesproken. Wie is er wel eens naar een museum geweest? Wat vinden de kinderen van een museum? De kinderen waren (en zijn nog steeds) ontzettend enthousiast toen ik vroeg wat ze ervan zouden vinden als wij een museum zouden starten. Maar wat komt er bij een museum eigenlijk bij kijken? De kinderen hebben eerst een woordweb gemaakt over het museum. Daarna kwamen de ideeën en een discussie los: wat voor museum willen we? Wat hebben we nodig? Wanneer gaan we open? Wie nodigen we uit en hoe? Enzovoort. Direct werden er oplossingen gezocht voor de problemen waar we tegen aan liepen. Super om de samenwerking te zien! We besloten een geschiedenis en kunst museum te starten. De kinderen nemen antieke spullen mee welke tentoongesteld worden. Onze klas heeft 3 langwerpige etalages waar al het een en ander geplaatst werd.
Bovendien zijn de kinderen nu bezig met het maken van kunst, geïnspireerd door verschillende kunstenaars. De kinderen krijgen informatie van mij over de kunstenaars en kunnen na de meivakantie in de boekenhoek boeken lezen over kunstenaars.
Als eerste zijn we gestart met Picasso. Na het luisteren en kijken naar de geschiedenis en ontwikkeling van Picasso kregen de kinderen een zwart-wit foto van zichzelf. (Voor PowerPoint zie hier.) Deze moest met potlood in nette vakken verdeeld worden. Vervolgens uitknippen en een aantal vakken omwisselen voor het 'Picasso-effect'. Hierbij is het belangrijk dat je niet teveel vakken maakt en niet teveel wisseld zodat de persoon nog wel herkenbaar blijft.
Vervolgens zijn we bezig geweest met Escher. (Voor PowerPoint zie hier.) De kinderen mochten een kleurplaat uitkiezen, zie kleurplaten en deze inkleuren. Voor een extra opdracht mogen ze ook escher figuren uitknippen en zelf een Escher-werk maken, zie Escher figuren.
Omdat het inkleuren nog best lastig bleek, want: welk figuur moet welke kleur krijgen? Werden er voorbeelden op het bord gehangen.
Omdat de kinderen nog bezig zijn met inkleuren zijn foto's van deze kunstwerken hier later te vinden.
Ook zijn de kinderen bezig geweest met Mondriaan. (Voor PowerPoint zie hier). Na de uitleg hebben de kinderen een prachtig schilderij gemaakt, geïnspireerd door Mondriaan.
Na de meivakantie zullen we in ieder geval nog werken over Rembrandt en van Gogh, de meer klassieke kunstenaars.
Omdat de ouders van harte welkom zijn om in ons museum te komen kijken, zijn de kinderen bezig geweest met het ontwerpen van posters en uitnodigingen. Maar welke naam geven we ons museum? Na enig overleg kwamen we op de naam: 'Museum de Juliaantjes groep 6'. Een vader is gevraagd om van deze ontwerpen een echte poster te maken, we zijn benieuwd!
Reageren
Geen commentaar gevonden.