Week 1 en 2 LIO: smileys, unieke puzzel en valentijnsdag
20-02-2014 15:10

Twee weken geleden ben ik (eindelijk!) met mijn LIO begonnen.
De afgelopen weken hebben we met elkaar kennisgemaakt en stond ik volledig voor de klas.
Ontzettend genieten! Heb een heerlijke klas met kinderen (groep 6) die graag willen werken.
Ik noem ze nu al mijn 'babbels' omdat ze erg van kletsen houden. Iets wat ik erg gezellig vind, maar waar niet altijd tijd voor is..
Om de kinderen te motiveren heb ik de 'smileys' geïntroduceerd en hierbij 2 regels gegeven waar ze zich aan moeten houden.
Elke ochtend én elke middag kunnen ze een hele smiley verdienen. Ging het niet helemaal goed maar ook niet 'fout' dan verdienen ze een halve smiley. Bij 10 smileys mogen de kinderen 15 minuten extra buiten spelen.

Omdat ik 4 dagdelen in één week stage loop, (ik loop namelijk maandagochtend, dinsdag hele dag en woensdag stage) heb ik besloten dat ze er één per dagdeel kunnen verdienen. Anders had ik het ze moeilijker gemaakt. Als ze goed hun best doen duurt het nu ongeveer 3 weken voor ze de 15 minuten extra buiten spelen verdienen.
Via Pinterest kwam ik op een ontzettend leuk idee: met elkaar een puzzel maken.
Ieder kind kreeg een puzzelstuk van mij welke ze naar eigen creativiteit in mochten vullen.
Zo kregen we allerlei unieke puzzelstukken (want het zijn unieke kinderen) en maakten we één puzzel omdat we samen één groep zijn en elkaar aanvullen. Een leuke activiteit met een mooie boodschap.


Tip voor als je deze activiteit ook wilt doen: schrijf van te voren op de achterkant van elk puzzelstuk een nummer (op volgorde!) zodat je later makkelijk de puzzel in elkaar kunt zetten. Scheelt een hoop werk!
Valentijnsdag was ook in zicht, en daar wilde ik iets kleins/simpels mee doen. Omdat ik positieve woorden (complimentjes) erg belangrijk vind, en de kinderen hierin wil stimuleren, heb ik dit gecombineerd. In deze hartjesdoos mochten ze op dag 1 zelf kiezen naar wie ze een briefje met compliment (hoeft geen liefdesverklaring te zijn) schrijven en in de hartjesdoos ('brievenbus') stoppen. Op dag 2 kregen ze van mij een naam toegewezen waaraan ze een briefje moesten schrijven (stimuleren van het verzinnen van complimenten aan iemand die niet jouw vriend of vriendin is). Voor de pauze deelde ik de briefjes uit. Ze vonden het geweldig!
